Samma spel på olika plattformar

Att sömlöst kunna byta plattform för att fortsätta arbete är något som blir mer och mer hett. Det är till exempel mycket smidigt att kunna börja skriva på ett dokument på den stationära datorn för att sedan kunna plocka upp dokumentet på den bärbara datorn eller surfplattan på pendeltåget eller när man kommer hem efter jobbet. Det är emellertid inte bara inom dokumenthantering som denna teknik kan vara mycket smidig och tidsbesparande. Även för grafiska arbeten och programmering kan man dra fördelar av tekniken. På sistone har idén också letat sig in i spelvärlden och det är kanske möjligheterna med sistnämnda som är mest intressant för framtiden.

Befintliga tekniker

microsoft-300x3001De största drakarna inom operativsystem och programvaror har utvecklat tekniker för ”överlämning” (i brist på en bättre benämning på svenska). Ett exempel är Apples produkt Handoff, en annan är Microsofts produkt Continuity. Dessa tekniker är inbyggda i operativsystemen och de är primärt uppbyggda kring att vissa av de program som skeppas med operativsystemen ska fungera med funktioner för överlämning. Eftersom både Apple (MacOS/iOS) och Microsoft (Windows) utvecklar operativsystem för både datorer och mobila enheter är idén att det ska gå att överlämna dokument på alla enheter som drivs med MacOS/iOS respektive Windows.

Exempel: i MacOS finns sedan 2015 stöd för Handoff i Mail, appen Anteckningar och ett antal andra program. Dessa program finns också för iOS och den som ställer in att Handoff ska kunna användas på alla enheter kopplade till samma konto (Apple ID) kan Apple handoffsömlöst röra sig mellan olika enheter i skapandet av innehåll.

Rent tekniskt sparas varje ändring i ett dokument, ett e-postmeddelande, med mera, i Apples molntjänst iCloud. När ett e-postmeddelande påbörjas till exempel på datorn synkas innehållet automatiskt med iCloud och kan sedan ”tas upp” på exempelvis en iPhone.

Dessutom ska sägas att det finns en rad fristående aktörer som utvecklar liknande system. Dessa bygger dock i grunden på Handoff och Continuity.

Börja spela på en enhet – fortsätt på en annan

Om det nu går att till exempel skriva på ett dokument oavsett vilken plattform man sitter på för tillfället, borde inte tekniken också fungera för spel? Det finns ett antal exempel på spel där framsteg successivt sparas i molnet så att ”överlämning” är möjlig. För vissa spel, som finns tillgängligt på flera plattformar, kan man alltså påbörja en spelomgång på en enhet för att sedan spela vidare på en annan.

Ett bra exempel är Minecraft, det ytterst populära spelet där spelarna kan bygga upp världar av block och element. Minecraft finns tillgängligt på i princip varje typ av enhet och det går enkelt att göra inställningar så att spel kan sparas på en enhet för att tas upp på en annan. Att den här funktionen finns inbyggd i Minecraft beror på spelets karaktär. I det här unika spelet finns egentligen ingen början och inget slut i en spelomgång – i stället är det mer open-ended som det kallas i spelsammanhang. De flesta andra spel som har stöd för ”överlämningar” har ungefär samma karaktär.

En förutsättning för att det ska finnas någon idé med överlämningar är alltså att en spelomgång i det aktuella spelet faktiskt pågår under en längre tid eller är mer eller mindre obegränsad i tid. Funktionen kommer därmed till exempel aldrig vara lämplig för actionbetonade spel och heller inte för casino på nätet för den delen.

Vi är bara i början av utvecklingen

Handoff, Continuity och andra tekniker för överlämning är relativt nya och vi är precis i början av utvecklingen. Att sömlöst kunna hoppa från enhet till enhet och ta upp arbete eller spel precis där man avslutade dem är något som ganska få användare utnyttjar idag, men det kommer att bli större och större. För arbete är det smidigt och tidsbesparande och för spel ger tekniken en mer involverande upplevelse.

I framtiden kan vi nog tänka oss att handoff-funktioner kommer att vara automatiskt inbyggda i de flesta vanliga program och i de flesta mer populära spel. Kanske kommer det också gå att fortsätta arbete och spel på plattformar som idag antingen används sparsamt (till exempel virtual reality) eller ännu bara är på planeringsstadiet. Teknikutvecklingen tar aldrig paus och framtiden kan vara närmare än vi tror.